New Ways To Stay on Track With Resolutions – The Jakarta Globe

Daniel Giovanni, a traceur and a Nike Plus user. (JG Photos/Lisa Siregar)

Daniel Giovanni, a traceur and a Nike Plus user. (JG Photos/Lisa Siregar)

New Ways To Stay on Track With Resolutions

   

Twice a week, Daniel Giovanni gets up at 5:30 a.m., puts on his running gear and does laps for an hour around the Bung Karno stadium in Senayan, South Jakarta.

“I’ve measured the circumference of the stadium with my motorcycle. It’s exactly one kilometer,” Daniel said on Tuesday morning after his run.

Daniel is a traceur , which refers to someone who practices parkour , a sport from France that involves moving efficiently from one obstacle to another in a built up environment. Advanced traceurs leap without harnesses from building to building, often quite high up. But running is the first skill they must master.

As the new year approaches, Daniel said his health resolutions were to maintain his workout schedule and add to his endurance. For his training he relies on technological gadgets to track his progress, as well as using Twitter — the micro-blogging Web site that sprang into the mainstream this year. Twitter allows him to keep in touch and compare notes with other athletes.

Daniel recently bought a Nike Plus Sport Kit at a midnight sale. The kit includes a receiver and sensor that allows runners to track their progress, giving them data on distance covered, calories burned, number of steps taken and the time they spent training. It works in conjunction with an iPod, which receives the data from the sensor. Daniel uses an iPod Nano, but the device also works with the newest generation of iPod Touch or the iPhone 3GS.

There are also special Nike Plus running shoes available that have a slot for the sensor, but Daniel said you can slip the sensor into any shoes. “My shoes are not Nike, but I can still use this sensor to help me keep track of my workout results.”

Every time he finishes running, Daniel pulls his iPod Nano out of his pocket to see how he went.

“Knowing how I’m going motivates me to run faster,” he said, adding that since he has been able to measure his progress he has found he has been able to increase his pace.

Daniel also discovered a Twitter group of Nike Plus users who share their running results with one another. So when he returns home after training he synchronizes his iPod with his iTunes, which uploads the results graphic to Nike’s official Web site for archiving. The Web site automatically sends his results to his Twitter account.

He said that having friends online to compare results with has given him even more motivation, “especially after one of [his] Twitter friends started the GLTD challenge.” GLTD stands for ganyang lemak to demak , which roughly translates as “burn fat to the max.”

When running, Daniel listens to PodRunner, a free podcast of workout music. There is a variety of music on the podcast, all categorized by the tempo, or beats per minute. Daniel has four songs with different beats per minute on his iPod. He said any song with 130 BPM or above was a good choice for running, but if you were new to the sport, you may want to subscribe to PodRunner Interval, a similar free podcast that lets you take it easy with a slower BPM every few minutes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiat / Cara Merawat Kaos Agar Tetap Awet

1. Jangan direndam terlalu lama 

Usahakan merendam kaos tidak lebih dari 1 jam untuk kaos yang udah lama, sedangkan kaos baru malah tidak boleh lebih dari 30 menit. Deterjen bisa menyebabkan sablon pada kaos kesayangan kita cepat rusak. Baik itu kaos pakaian pria maupun pakaian wanita.

2. Pisahkan saat dicuci

Maksudnya pisahkan antara kaos yang berwarna kuat (hitam, merah, biru, hijau) dengan bahan lain yang berwarna putih. Bersiap kalau ada yang luntur. Pisahkan juga kaos yang sangat kotor dengan yang kurang kotor, karena kalau dicampur nanti akan transfer kotoran aja (Biasanya kaos pakaian pria lebih kotor dari kaos pakaian wanita)

3. Jangan disikat

Kalau pas nyuci kaos kita sikat terlalu keras, maka bisa merusak sablon pada kaos kita. Juga hindari kucekan dan perasan yang terlalu kuat karena dapat merusak pori-pori baju. Misalnya kaos yang dibeli secara shopping online / shop online kelihatannya bagus, ternyata pas disikat sama saja.

4. Jemur terbalik

Sinar matahari dapat mengakibatkan warna kaos dan sablon anda memudar. Makanya dibalik dulu kalau mau jemur.

5. Jangan digantung

Jangan digantung pakai hanger, karena bisa bikin leher kaos kita melar.Kecuali mungkin passudah kering jadi kaos tidak terlalu berat seperti toko atau tempat jual kaos / jual kaus.

6. Hindari pemutih

Pemutih pakaian mengandung zat kimia yang sangat kuat, yang bisa menyebabkan sablon menjadi luntur dan terkelupas. Pemutih pakaian juga bisa bikin kaos jadi cepat tipis dan kasar. Walaupun kaos mahal atau dibeli secara shopping online / shop online, itu bukan jaminan.

7. Hindari mencuci dengan mesin cuci

Sebaiknya cuci kaos secara manual/pake tangan. Karena mesin cuci bisa bikin kaos jadi melar, sablon cepat rusak, dan pori-pori kasar. Hal ini dikarenakan saat berputar kaos akan menerima beban tarik-ulur dan gesekan dengan kain lain disekitarnya.

8. Setrika

Agar awet selalu setrika kaos setelah dicuci dan dijemur. Juga pastikan kaos disetrika pada keadaan kering.

9. Kaos Keren bukan untuk tidur

Agar awet, jangan pakai kaos kesayangan anda untuk tidur, hal ini karena sadar atau tidak kita berkeringat saat sedang tidur, keringat ini bisa membuat kaos kita cepat kotor dibagian leher.

10. Pakailah seperlunya

Pakailah kaos kesayangan anda yang paling keren seperlunya, sayang kan kalo kaos kesayangan kita cepat rusak gara-gara keseringan dipakai.

 

Health-Care Reform Passed. So What Does It Mean?

Here’s a primer on what some of the biggest changes will be in the current health care system. While some changes won’t come into effect till 2014, there are some things that will affect your insurance this year.

 Immediate Changes (2010)

These are the changes that Obama and team call the “early deliverables,” because they would kick into effect as early as six months after the bill is signed into law. Here are a few.

  • The uninsured can finally get coverage: Adults who have been denied coverage because of preexisting conditions will be able to sign on to a federally subsidized insurance program that is due to be established within 90 days. This stopgap insurance program, whose coverage isn’t expected to be comprehensive, will expire once new insurance exchanges start operating in 2014.
  • Coverage for everyone: Insurance companies will not be allowed to drop people from coverage when they get sick, nor can they make health plans vastly more expensive for people with preexisting conditions. Lifetime limits on the amount of health care an insurer will pay for will be eliminated, and annual limits will be restricted.
  • Coverage for kids: For parents with a sick child, there’s some relief—companies won’t be able to drop kids under the age of 19 from coverage because of pre-existing conditions. Parents can also keep their kids on a family plan till they turn 26 or get a job that offers them benefits.
  • Closing the doughnut hole: An estimated 4 million Medicare beneficiaries who hit the so called “doughnut hole” in the program’s drug plan (the gap in coverage which currently begins after $2,700 is spent on drugs) will get a $250 rebate this year. The cost of drugs in the coverage gap will then drop 50 percent next year, and the hole will be closed entirely by 2020.
  • Tax credits for small businesses: For small businesses with fewer than 25 employees and average wages of less than $50,000, the government will provide a tax credit of up to 35 percent of the cost of healthcare premiums so that they may provide coverage to their employees.

Short-Term Changes (2011-2014)

  • Free annual wellness visit for Medicare beneficiaries: Medicare beneficiaries will get a free annual wellness visit, and the new health plans will be required to cover preventive services with little or no cost to patients. Medicare will also provide 10 percent bonus payments to primary care physicians and general surgeons.
  • New Medicaid program for poor: A new Medicaid plan for the poor will allow states to provide more home- and community-based care for disabled people who would otherwise require institutional help.

Long-Term Changes (2014 onwards)

  • Get insurance or face penalties: Beginning in 2014, all Americans would be expected to get insurance or face penalties. The fine depends on household income, but there’s also an upper limit; a family would pay a maximum of $2,085. Extremely low-income people will be exempt from the fines.
  • Large employers must provide insurance: Big employers are also expected to provide coverage to workers or face fines. Businesses with 50 or more workers who do not provide coverage will be fined $2,000 for each uninsured employee.
  • Extending Medicaid to cover low-income families: Medicaid, the state-federal program for the poor and disabled, will be expanded sharply starting 2014. People with annual incomes less than 133 percent of the poverty level ($29,326 for a family of four) will be granted subsidies so that they may purchase insurance.
  • Buying insurance on state exchanges: State-based insurance marketplaces called exchanges are expected to go into effect in 2014, where people can pick and choose the plan that works best  for them. Once the exchanges are up and running, insurers will be barred from rejecting applicants based on their health status. The new policies sold on the exchanges will be required to cover not just hospitalizations, doctor visits, and prescription medicines, but also maternity care and certain preventive exams.

 

Ban Motor Bocor Berujung Wejangan Dari “Pakde” Si Tukang Tambal Ban

Sabtu pagi tadi gue berangkat dari Cipete sekitar jam 8. Berangkat jam segitu rencananya biar nyampe di Kota Tua sebelom jam 9 pagi soalnya temen-temen dari Parkour Jakarta mau eksplorasi spot di sekitar sana.

Beberapa temen gue ada yang milih bawa kendaraan sendiri, ada yang milih buat naik busway, dan beberapa malah ada yang milih buat lari dari rumah masing-masing. Ada yang lari dari Gajah Mada, malah ada juga yang lari dari Kemang. Gila memang. Ya tapi post kali ini gue nggak akan ngomongin banyak tentang parkour kok.

Inti dari post kali ini bermula setelah gue ngelewatin bunderan Hotel Indonesia. Pas banget gue lewatin depan Plaza Indonesia, motor gue mulai berasa berat, berlanjut sama bagian belakang yang mulai gual-geol. Dan akhirnya dipastikan kalo gue kena jackpot pagi-pagi: flat tire. Gue melipir ke trotoar abis lewatin eX, turun dari motor, ngecek ban belakang, dan menemukan tidak adanya paku yang asik nangkring di ban belakang motor gue. Mau nggak mau musti nuntun motor sampe perempatan McD Sarinah kalo gini ceritanya.

Gue lagi asik nuntun motor, di samping gue ternyata ada seorang turis bule, lengkap sama kacamata itemnya, pocket digicam dikalungin, celana pendek, dan sendal jepit lagi jalan ke arah yang sama kayak gue juga. Mas turis ini ternyata nyapa gue: “Not your lucky day, huh?”. Dan dalem hati gue tadinya: “MENURUT LOWHHHH?”. Ya tapi setelah dipikir-pikir mending sambil ngobrol lah daripada diem-dieman kayak musuhan sampe lampu merah depan sana.

Dia bilang mau ke Monas. Gue bilang gue mau ke Kota Tua. Dan nampaknya setelah gue jelasin apa aja yang bisa dia liat di Kota Tua, mas turis ini jadi tertarik juga kesana. Dia mulai ngeluarin tourist guide map dia dan nanya Kota Tua ada di sebelah mananya Monas. Gue rasa yang dia bawa cuma peta Jakarta Pusat sama Selatan. Akhirnya gue cuma bilang kalo mau ke Kota Tua tinggal naik bis TransJakarta sampe shelter paling ujung (dan tadinya gw hampir bilang “You can take the busway” sebelom beberapa saat sebelomnya gue sadar kalo ada yang rancu sama kalimat itu). Dia bilang sih dia pengen banget liat bangunan-bangunan tua Jakarta dibanding ngeliatin “all these shits” (sambil dia nunjuk ke gedung-gedung perkantoran di sekitar Sarinah).

Akhirnya gue nyampe perempatan, dia nyebrang, gw melipir belok kiri. Sebelom berpisah sebagai warga kota yang baik gue sih nyampein pesen sponsor aja ke dia: “Enjoy Jakarta, dude!”. Semoga dia bener-bener enjoy dan nggak kelamaan di Monas deh. Soalnya jam 3 gue lewatin situ udah semrawut nggak karuan ada long march sama konsentrasi massa dari salah satu partai.

Nggak jauh dari pangkalan ojek di perempatan Sarinah, gue langsung nemu tambal ban. Yang punya lagi asik ngobrol sama temennya tukang bajaj. Pas gue dateng, dia cuma nanyain mau isi angin apa tambal. Gue jawab tambal lah ya. Abis itu dia lanjutin lagi ngobrolnya sama temennya. Ternyata mereka lagi asik ngomongin headline koran (entah berita apa), yang pasti ujung-ujungnya dia bilang kalo hukum di Indonesia itu nggak adil. Akhirnya gue kejeblos juga di obrolannya dia dan setiap dia ngobrol sama gue, dia manggil dirinya sendiri “Pakde”. Lengkap dengan perkenalan singkat: “Pakde ini bukan lulusan S1, bukan D1, bukan SMA. Tapi Pakde ini lulusan SR. SEKOLAH RAKYAT“. Untuk lebih singkatnya gue bikin jadi poin-poin tertentu aja deh tentang apa yang dia omongin:
  1. Hukum di Indonesia itu nggak adil. Orang kaya kalo dihukum masih bisa dibela pengacara dan ada usaha hukum lainnya. Sementara rakyat kecil kalo dapet hukuman langsung jadi aja gitu. Maling ayam versus koruptor contohnya.
  2. Pemerintah itu kalo ngasih kebijakan nggak liat-liat dulu kondisi negaranya kayak gimana. Dia nyontohin pake konversi minyak tanah ke gas. Konversi sih boleh-boleh aja tapi jangan dipaksa gitu. Dia bilang minyak tanah kalo di desa bisa tahan berminggu-minggu, soalnya dipake cuma dikit buat nyalain kayu bakar doang. Sama aja contohnya kalo orang beli motor kredit, ngantor, sama kantor dipaksa suruh ganti mobil.

Mungkin karena cara duduk gue yang keliatannya ngedengerin banget Pakde ini ngomong, dia jadi makin semangat ngobrol. Sampe tukang jamu di warung sebelah bilang ke gue: “Mas, lagi mau ngejar kerjaan nggak? Kalo sama dia sih bisa lama loh ngobrolnya”. Teryata Pakde ini denger juga jadi dibales sama Pakde: “Ya namanya juga ngasih wejangan”. Gue sih manggut-manggut aja sampe akhirnya gue memutuskan buat berdiri pas Pakde selesai ngomongin satu kalimat.

Pakde juga sepertinya ngeh kalo gue emang udah mau jalan jadi dia langsung bilang: “Tambalnya 7ribu dek”. Gue kasih dua lembar 5ribuan dan gue bilang kembaliannya buat dia aja. Tapi Pakde ini bilang: “Nggak ah. Kalo kerja itu musti transparan. Saya cariin dulu kembaliannya ya”. Setelah nyari ke tukang jamu, supir bajaj, dan balik lagi ke tukang jamu, akhirnya Pakde dapet kembaliannya. Dan akhirnya gue pun lanjut jalan ke Kota Tua. Makasih deh Pakde buat wejangannya. Meskipun mungkin gara-gara keasikan ngasih wejangan, tambalan ban motor gue malah bocor lagi pas mau pulang dari Kota Tua.

The physical and mental benefits of running

Mental benefits

Running reduces stress by boosting levels of serotonin in your brain and creating a more positive mood.

Self esteem is improved and goals are achieved through running. Runners realize a greater sense of self-reliance and accomplishment. In other words, running provides an individual with an all natural, drug free, power-packed ego boost!

Running fights depression with the brain’s release of beta endorphins. These are neurotransmitters made in the pituitary gland that can reduce pain, boost the immune system, and bring a greater sense of well being. These “miracle” compounds have eighty times as much pain-easing effect as morphine.

Runners can enjoy a sense of freedom, by forgetting about troubles and feeling the wind in their hair. They can control their own destiny, as they alone make the decision to run as fast and as far as they want!

Running sharpens focus and improves mental stamina, by giving circulation a boost and increasing the flow of blood to the brain! 

Social circles can be widened through running by joining a group or a club of fellow enthusiasts.

Lastly, running helps to improve appearance by getting the blood pumping which creates a healthy glow and by reducing the waistline. The bottom line is, when we look better, we feel better!

Physical benefits

In addition to the psychological benefits, running has so many physical benefits that it is hard to know where to begin.

As mentioned earlier, running helps to keep weight under control. With the exception of cross-country skiing, running burns more calories than any other physical activity!

Cardiovascular health is greatly improved through running by increasing your heart rate and working the heart muscles on a regular basis.

Running can increase HDL levels, which improves overall cholesterol in the body.

The immune system gets a boost through running with an increase in white blood cells. These are the fighter cells in the body, which can combat the early stages of diseases like diabetes and cancer.

Running also improves bone health. Weight bearing exercises increase bone density and prevent injury and the onset of osteoporosis.

And finally, running improves lung capacity and promotes better breathing which enhances general overall health.